فرش ماشینی بخریم یا دستباف؟

06 تیر 1397

الیاف به کار رفته در فرش‌های دستباف، طبیعی است و معمولا از پشم یا ابریشم یا ترکیبی از این دو بافته شده‌اند. یکی از مهم‌ترین مزایای پشم و ابریشم این است که در تابستان خنک و در زمستان گرم هستند.

فرش ماشینی بخریم یا دستباف؟

در مقاله ای دیگر اطلاعات کاربردی در مورد فرش ماشینی در اختیارتان قرار میگیرد: هر انچه لازم دارید در مورد فرش ماشینی بدانید.

الیاف به کار رفته در فرش‌های دستباف، طبیعی است و معمولا از پشم یا ابریشم یا ترکیبی از این دو بافته شده‌اند. یکی از مهم‌ترین مزایای پشم و ابریشم این است که در تابستان خنک و در زمستان گرم هستند. یعنی اگر در این روزهای سرد سال هم با پای برهنه روی فرش دستباف منزلتان راه بروید، کف پایتان سرد نخواهد شد اما الیاف مصنوعی فرش‌های ماشینی مانند پلی‌پروپلین، به راحتی سرما و گرمای هوا را در فصل زمستان و تابستان جذب می‌کنند و باعث سردتر شدن خانه در زمستان و گرم‌تر شدن آن در تابستان می‌شوند. فرش‌های دستباف پشمی، سنگین هستند و جابجایی آنها کار ساده‌ای نیست. اگر نمی‌توانید از پس جابجایی این فرش‌ها در خانه برآیید، یا باید فرش ماشینی بخرید یا فرش ابریشمی. امکان ایجاد حساسیت پوستی در اثر تماس مستقیم پوست بدن با فرش‌های ماشینی یا دستباف‌های پشمی وجود دارد. به همین دلیل افرادی که دچار اگزماهای شدید یا حساسیت‌ پوستی هستند، باید روی این فرش‌ها با دمپایی یا یک پاپوش سبک نخی راه بروند. خوابیدن روی چنین فرش‌هایی هم به افراد مبتلا به حساسیت‌های پوستی توصیه نمی‌شود. فرش‌های ماشینی روی سنگ و سرامیک سر می‌خورند اما این اتفاق برای دستباف‌ها نمی‌افتد. با همه اینها، قیمت پایین‌تر فرش‌های ماشینی باعث پیشی گرفتن آنها از فرش‌های دستباف در بازار فروش شده است اما اگر کمی شم اقتصادی و بودجه کافی داشته باشید، باید بدانید که خرید فرش دستباف در طول زمان به صرفه‌تر از انواع ماشینی آن است.