مشکلات فروشندگان فرش و سجاده فرش در رکود

07 فروردین 1397

مصاحبه با یکی از فروشندگان فرش و سجاده فرش نظر شما در مورد صنعت فرش و سجاده فرش ماشینی چیست؟و وضعیت آنرا چگونه ارزیابی میکنید؟ صنعت فرش و سجاده فرش ماشینی در مجموع به مانند سایر بخش های تولیدی و اقتصادی شرایط سختی دارد و افرادی که در این بخش فعالیت می کنند به خاطر علاقه به فرش و فرش سجاده کار می کنند, به علت سختی و مشکلات افراد دولتی یا افراد صاحب نفوذ در این بخش وارد نشده اند و کاملا توسط بخش خصوصی اداره می شود, این صنعت اسم و رسم معتبری دارد ولی در داخل از انچه که در بیرون نشان می دهد خبری نیست و تفاوت زیادی دارد. در دورانی که فناوری جدید وارد کشور شد تحول خوبی در بازار فرش ایجاد شد ولی هم اکنون به خاطر رکودی که بر کل صنعت و اقتصاد کشور حاکم است صنعت فرش و فرش سجاده ای ماشینی هم از این مشکل رنج می برد.

مشکلات فروشندگان فرش و سجاده فرش در رکود

مصاحبه با یکی از فروشندگان فرش و سجاده فرش

نظر شما در مورد صنعت فرش و سجاده فرش ماشینی چیست؟و وضعیت آنرا چگونه ارزیابی میکنید؟

صنعت فرش و سجاده فرش ماشینی در مجموع به مانند سایر بخش های تولیدی و اقتصادی شرایط سختی دارد و افرادی که در این بخش فعالیت می کنند به خاطر علاقه به فرش و فرش سجاده  کار می کنند, به علت سختی و مشکلات افراد دولتی یا افراد صاحب نفوذ در این بخش وارد نشده اند و کاملا توسط بخش خصوصی اداره می شود, این صنعت اسم و رسم معتبری دارد ولی در داخل از انچه که در بیرون نشان می دهد خبری نیست و تفاوت زیادی دارد. در دورانی که فناوری جدید وارد کشور شد تحول خوبی در بازار فرش ایجاد شد ولی هم اکنون به خاطر رکودی که بر کل صنعت و اقتصاد کشور حاکم است صنعت فرش  و فرش سجاده ای ماشینی هم از این مشکل رنج می برد.

(مقاله ای دیگر در این باب: اران و بیدگل مرکز فرش و فرش سجاده در کشور)

به نظر شما مشکل اصلی در بازار فرش و فرش سجاده چیست؟

در کل زمانی که در بازار عرضه و تقاضا با هم هماهنگ نباشد بازار دچار آشفتگی می شود. در حال حاضر رکود بازار به خاطر عرضه زیاد در برابر تقاضای پایین است. همین امر باعث شده است که در بازار رکود ایجاد شود و الان رکود مهمترین مشکل است.

وضعیت صادرات و واردات چیست؟

اگر واردات در حد متعادل باشد خوب و مناسب است. به این دلیل که باعث می شود تکنولوژی های جدید وارد کشور بشود. ولی اگر از حد معمول خود بیشتر شود باعث مشکلات زیادی می شود. صادرات که طبیعتاً هر چه بیشتر باشد به نفع کشور و رونق است ولی در حال حاضر در بحث صادرات مسئله ای که وجود دارد مشکلات گمرکی است و اغلب به دلیل مشکلات بعد از صادرات از این کار صرف نظر می کنند. صحبت های مسئولین و برنامه های آنها در موقع خودش انجام نمی شود و همین باعث می شود که یک تاجر نتواند با برنامه پیش برود و به خوبی وارد بازار نشود. در حال حاضر با توجه به حجم تولید فرش و سجاده فرش ماشینی در کشور میزان صادرات آن خیلی کم است.

آیا فرش ها و سجاده فرش وارداتی توانسته اند در بازار برای خود سهمی ایجاد کنند؟

حسن کار فرش و فرش سجاده ای این است که ایران در زمینه فرش و سجاده فرش بسیار مطرح است و کشورهای دیگری مثل ترکیه و چین نتوانسته اند با ایران رقابت کنند, فقط در زمینه فرش های فانتزی ترکیه در گذشته خیلی از ما قوی تر بود و واردات در این زمینه انجام میدادیم, که الان به دو علت این واردات نیز بسیار کاهش یافته است, یکی تغییرات قیمت دلار و به صرفه نبودن واردات این فرش ها و دوم اینکه الان تولید این گونه فرش ها نیز در ایران شروع شده است و نیاز رفع شده است.

ارتباط تولید کنندگان در حال حاضر با فروشندگان چگونه است؟

در قدیم تولیدکنندگان فرش و سجاده فرش فقط کار تولید را انجام میدادند, هم اکنون تولیدکنندگان کار توزیع را انجام میدهند, با این کار باعث شده اند توزیع کنندگان نتواند در کارهای خود برنامه ریزی داشته باشند و درست فعالیت کنند. همین باعث شده است که نظام عرضه درست انجام نشود. یکی از مشکلات موجود در بخش فرش و سجاده فرش هم همین مورد می باشد.

در حال حاضر که هایپر مارکت های بزرگ به وجود آمده اند, رقابت شما با آنها چگونه است؟

طبیعتاً این رقابت نیست, رقابت زمانی است که هر دو رقیب در یک درجه باشند ولی الان با توجه به جایزه ها و رقم های کلان قابل رقابت نیست, اگر فروشگاه های کوچک نیز بتوانند همچین جوایزی بدهند سهمی از رقابت دارند ولی این اصلا در توان فروشگاه نیست, به طور مثال مغازه هایی که در قلب بازار هستند نمی توانند اصلا رقابت کنند و فروشی آنها بسیار کم است و در اصطلاح فقط چراغ مغازه روشن است و در حال تعطیلی هستند.

با این روند واحد های توزیعی کوچک محکوم به نابودی هستند.

 

آیا شما در این رابطه با اتحادیه صحبتی داشته اید؟

بله, در طی صحبت های که داشتیم مشکل را اعلام کردیم ولی متاسفانه جواب اتحادیه این است که سیاست دولت در راستای ایجاد هایپر مارکت ها و مراکز خرید بزرگ می باشد و وزارتخانه بازرگانی نیز حمایت میکند و کاری از دست اتحادیه بر نمیاد. واقعیت امر هم همین است که این هایپرها با حمایت دولت می توانند اینگونه رشد داشته باشند.

به نظر شما بهترین راهکار برای حل مشکل صنعت فرش  و فرش سجاده ای کشور چیست؟

به نظر بنده اصلاح تولید بهترین راهکار موجود است, منظور از اصلاح, افزایش تولید نیست, به این صورت که به هر فردی اجازه تولید ندهند؛ برای اجازه تولید حساب شده عمل کنند. در حال حاضر به دلیل عدم توازن عرضه و تقاضا تولیدکنندگان فرش و سجاده فرش کوچک و متوسط برای بقا در بازار وجود ندارد. با مدیریت تولید و تولیدکنندگان میتوان روی بازار مدیریت کرد و از آشفتگی جلوگیری کرد.

نکته ای که قابل ذکر است لیست قیمت فرش سجاده ای و قیمت فرش مسجدی ست که در بازار متاسفانه بسیار نابسامان است، در واقع مهم‌ترین جزء مدل کسب و کار قیمت گذاشتن روی محصولات سجاده فرش می باشد و تصمیمات در مورد آن تأثیر زیادی بر روی سودآوری شرکت های فرش به همراه دارد.

 

آیا طرح مسئله صندوق های مکانیزه در نظر شما کاربردی هست؟

از سال ۹۳ مصوب شده است که تمام فروشگاه ها ملزم به نصب و خرید دستگاه مکانیزه فروش هستند. و باید تمامی خرید و فروش در آن ثبت شود. مشکلی که هم اکنون وجود دارد این است که فروشندگان با این دستگاه آشنایی ندارد و آموزش های لازم را ندیده اند. بیشتر فروشندگان هنوز هم کماکان از سیستم قدیم استفاده می کنند و توانایی استفاده از این دستگاه را ندارند. وقتی این دستگاه ها مفید واقع می شود که مورد استفاده قرار گیرند و این ملزم به دریافت آموزش استفاده از این دستگاه می باشد. برای اجرای مناسب طرح باید آموزش به نحوی باشد که مغازه داری که روزانه یا هفتگی یک یا دو فرش و یا رول های سجاده فرش را می فروشد کار با این دستگاه را یاد بگیرد و متاسفانه این آموزش از طرف دارایی و دولت انجام نشده است و برنامه ای هم برای این کار وجود ندارد.

بنابراین یک شرکت سجاده فرش باید قیمت سجاده نماز را طوری تنظیم کند که بتواند درآمدی متناسب با ارزش ارائه شده به مشتری بدست آورد و به این ترتیب موقعیتش را نسبت به مشتریان، محصولات مکمل، رقبا و تازه واردین بالقوه در صنعت سجاده نماز و سجاده فرش حفظ نماید.