بهترین شوینده ها برای فرش و سجاده فرش

14 مهر 1398

سجاده فرش را با موادی شست و شو دهید که علاوه بر سلامت فرش سلامت افراد نیز به خطر نیافتد. پاک کننده فرش تجاری پر از مواد شیمیایی می باشد که برای بچه ها و حتی حیوانات خانگی مضر و خطرناکند. و ممکن است علائم آلرژیکی در بعضی از افراد ایجاد نمایندو بقایای سمی این مواد هفته ها بعد از شستن فرش در آن باقی بماند.

بهترین شوینده ها برای فرش و سجاده فرش

معرفی چند نمونه محلول های شستشوی غیر سمی:

  1. ترکیب دو بخش جوش شیرین با یک بخش از هر یک از مایعات زیر

آب گرم

آب اکسیژنه

سرکه

که بهترین حالت ممکن ترکیب دو بخش جوش شیرین با یک بخش آب گرم است.

آب گرم بهترین انتخاب برای از بین بردن لکه های شدید می باشد اما الیافی مثل پشم نمی توانند حرارت را تحمل کنند باید با آب سرد شسته شوند.

  1. پراکسید هیدروژنه (آب اکسیژنه) دارای خاصیت سفید کنندگی اندکی می باشد که باعث ناپدید شدن لکه هائی نظیر خون و سس گوجه فرنگی می شود.
  2. سرکه : علاوه بر توانایی شستشوی که دارد خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتری نیز دارد که ترکیب جوش شیرین با محلول های بالا باعث ایجاد محلول های پر حباب می شود که این واکنش ترکیبی را آماده می کند که به عمق فرش و الیاف آن نفوذ می کند.

پودر شستشو را نیز می توانید با جوش شیرین مخلوط کنید و از این ترکیب برای شستشوی فرش استفاده کنید جوش شیرین جذب شده و بو را خنثی می کند.

برای استفاده از مخلوط دست ساز شستشوی فرش کافیست ناحیه ای که نیاز به شستشو درد با دستمال کاغذی تمیزی محلول را بروی ناحیه به آرامی بمالید (نه به شدت چراکه لکه در عمق فرش نفوذ می کند و باعث آسیب به آن می شود)

با یک حرکت دایره ای ملایم مخلوط را روی فرش قرار دهید و اجازه دهید چند ساعت روی فرش باقی بماند بخش مایع بخار شده و سپس پودر جوش شیرین را توسط جارو برقی وکیوم نموده و خشک کنید.

چگونه طول عمر سجاده فرش را افزایش دهیم؟

فرش سجاده ای با نخ صد در صد اکریلیک مقاومت بسیار بالایی وطول عمر مفیدی دارد حال اگر ما در صدد نگهداری و سالم ماندن فرش سجاده ای تلاش کنیم خواهیم دید که طول عمر فرش سجاده ای افزایش می یابد.برای اینکه سجاده فرش طی مدت طولانی و بعد از رفت و آمد های زیاد روی آن سالم بماند و مقاومت خود را به زودی از دست ندهد باید نکاتی را در مورد نگهداری فرش سجاده ای و افزایش طول عمر ان رعایت کرد تا طول عمر سجاده فرش ها افزایش یابد و زمان بیشتری از آن استفاده شود.این نکات عبارتند از:

  1. هفت الی ده روزی یکبار باید فرش سجاده ای با جارو برقی پر قدرت تمیز شود.
  2. فرش سجاده ای در خانه به هیچ عنوان شسته نشود.
  3. چنانچه فرش سجاده ای روی سطحی لغزنده پهن شده است و باعث سر خوردن و حرکت فرش سجاده ای می شود می توان از آستر های اسفنجی یا ترمز فرش سجاده ای استفاده کرد.
  4. جهت حمل و نقل فرش سجاده ای باید آنها را رول کرده و جابجا نمایید و هرگز آنها را تا نزنید چرا که باعث شکسته شدن سجاده فرش می شود.
  5. فرش سجاده ای نباید هیچگاه در محل ها و اتاق های مرطوب و نمناک گسترده شود چرا که این امر سبب پوسیده شدن فرش سجاده ای می شود.
  6. برای جلوگیری از رنگ پریدگی و زرد شدن فرش سجاده ای ،پس از شستشو آنرا در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

برای نگهداری فرش سجاده ای در انبار باید آنرا لوله کرده و یک عدد نفتالین لابه لای آن قرار داده و درون پارچه ی نخی یا کتانی که ضد عفونی شده باشد،پیچانده و یک طناب دور آن ببندید.