شانه و تراکم فرش سجاده ای

31 شهریور 1398

شانه و تراکم دو اصطلاح رایج در فرش است که به مثابه ی شناسنامه ی فرش می باشد. و شما به واسطه ی این دو می توانید در مورد فرشی که خریداری می کنید اطلاعاتی داشته باشید. شانه و تراکم در واقع اطلاعاتی در مورد تعداد گره های به کار رفته در دل فرش به شما اطلاعاتی میدهد.

شانه و تراکم فرش سجاده ای

شانه و تراکم فرش سجاده ای

شانه و تراکم دو اصطلاح رایج در فرش است که به مثابه ی شناسنامه ی فرش می باشد. و شما به واسطه ی این دو می توانید در مورد فرشی که خریداری می کنید اطلاعاتی داشته باشید. شانه و تراکم در واقع اطلاعاتی در مورد تعداد گره های به کار رفته در دل فرش به شما اطلاعاتی میدهد.

مقاله مرتبط: نکات انتخاب بهترین فرش ماشینی 

 

شانه یا تراکم عرضی

تراکم عرضی همانطور که از نامش پیداست، به تعداد ریشه های به کار رفته در یک متر عرض سجاده فرش است که به شانه ی سجاده فرش موسوم است.

شما وقتی برچسب پشت فرش را بررسی می کنید و هر مقدار که در مقابل شانه ی ان مشاهده کردید باید در یک متر فرش تان وجود داشته باشد. و اگر این مقدار ذکر شده در یک متر فرش شما بافته نشده بود، یعنی فرش شما کمتر از انچه ذکر شده تراکم دارد.و روی قیمت فرش تاثیر می گذارد.

 

تراکم، یا تراکم طولی

تراکم طولی به تعداد گره های بافته شده در هر یک متر طول فرش گویند.

انواع فرش سجاده ای معمولا در شانه وتراکم : 700 شانه تراکم 2550 ، 500 شانه تراکم 1200، 500 شانه تراکم 1000 و 400 شانه تراکم 800 بافته میشود.

 

شانه و تراکم در فرش سجاده ای چه نقشی دارند؟

خیلی از شما، دوست دارید برای مسجد خود، یا خانه ی خدا قدمی بردارید، و برای انجام کار خیر، تصمیم میگیرید که سجاده فرش مسجدتان را تقبل نمایید. اما نمیدانید که چه فرشی با چه ویژگی هایی انتخاب کنید.

احتمال زیاد دوست دارید، با کیفیت ترین، قوی ترین، و زیبا ترین فرش را انتخاب کنید ، در این مقاله همراه ما باشید تا متوجه شوید چگونه فرش مد نظرتان را تشخیص دهید.

در خرید سجاده فرش مد نظر داشته باشید که هر چه شانه و تراکم فرش بیشتر باشد، فرش توپرتر و زیباتر، همچنین تراکم و فشردگی بالاتری خواهد داشت. این ازدیاد و فشردگی الیاف نازک تر و در نتیجه محکم تر می طلبد که ، به کار رفتن تودرتوی این الیاف و نخ ها سبب می شود، فرش شما استحکام و اسکلت محکمی داشته باشد. و در اثر استفاده ی زیاد و طولانی مدت الیاف ان کنده نخواهند شد.

ناگفته نماند، هرچه شانه و تراکم فرش افزایش یابد بر روی ارزش ان نیز تاثیر گذاشته و فرش شما قیمت بالاتری خواهد داشت.

 

آیا شانه و تراکم فرش سجاده ای واقعی است یا نه؟

در این بخش نکاتی به شما ذکر میشود، که بتوانید شانه و تراکم فرش تان را به خوبی تشخیص دهید. و متوجه شوید که شانه و تراکم ذکر شده روی برچسب فرش شما واقعی است یا غیر واقعی ...

تشخیص دادن شانه و تراکم فرش سجاده ای کارسخت ودشواری نیست، همانطور که سخت نیست، باید در قبالش دقت زیادی داشته باشید که اگر احتمالا یک رج از بافت کم و زیاد شود،و یا اینکه شما در هنگام شمارش یک گره را کم یا زیاد بشمارید، درطول یک متر از بافت آن مقدار شمارش شانه یا تراکم، ده برابر کم و زیاد خواهد شد. و این موضوع شما را در تصمیم گیری دچار مشکل می کند. اما اگرروشی را که می خواهیم برایتان بیان کنیم به کار بگیرید، به راحتی متوجه می شوید که فرش سجاده ای که خریداری کرده اید شانه وتراکم واقعی و درست آن چقدر است؟

 

تشخیص دادن شانه یا تراکم عرضی فرش سجاده ای 700 شانه

شما می توانید به این دقت کنید که باید 700 ردیف نخ خاب در یک متر از عرض سجاده فرش دیده شود، کاری که شما باید بکنید این است که کمی از گوشه فرش را برعکس کنید و به اندازه ده سانت پشت فرش را شمارش کنید. و اگر شما یک سانت از عرض را بشمارید باید دقیقا 7 عدد گره شمارش کنید.و به تبع هر 10 سانت باید 70 عدد گره وجود داشته باشد.که اینگونه می توانید از صحت فرش تان اطمینان حاصل کنید.

 

تشخیص دادن تراکم یا تراکم طولی فرش سجاده ای 1000 شانه

از ابتدای فرش تا یک متر از طول فرش سجاده ای، دقیقاً 1000 رج بافته شده است. که برای تشخیص تراکم یا همان تراکم طولی فرش سجاده ای، مثل شمارش شانه فرش که در بالا گفته شد، باید تعداد ریشه های یک یا 10 سانتی متر از طول فرش سجاده ای را شمارش کرده، و در هر 10 سانت، 100 گره و هر یک سانت 10 عدد گره بافته شده مشاهده کرد.

با رعایت موارد ذکر شده در بالا، تشخیص شانه و تراکم فرش به وسیله ی هر کس، امکان پذیر می باشد.

تا به اینجا در مورد تراکم فرش و پرزهای گستردنی ها اشنا شدید، در ادامه به بررسی تفاوت زندگی بر روی گستردنی های پرزدار و محلی که فاقد فرش می باشد، صحبت خواهیم کرد.

و ان را از نظر علمی و تجربی مورد بررسی قرار خواهیم داد، که چرا زندگی بر روی سرامیک جایز نیست و بهتر است که از گستردنی های پرزدار در منزل استفاده کرد .

 

چرا می گویند سرامیک را جایگرین فرش نکنید؟ دلیل آن چیست؟

پیش از اینکه جواب سوال بالا را بدهیم باید ذکر کنیم، در گذشته ی نه چندان دور، ارزش و زیبایی منزل به فرش های  دستباف، با رنگ و نقش و نگارهای ویژه آن بستگی داشت. کم کم با گذشت زمان، و با تغییر نسل ها و سلیقه و تنوع طلبی انسان ها فرش های ماشینی مورد استقبال واقع شدند.

 و همه از این نوع فرش ها به دلیل زیبایی و ارزانی قیمت خریداری کردند. در نتیجه جای فرش های زیبای دستباف را گرفته و به دلیل گرایش به فرهنگ های غربی، فرش هاش ماشینی هم جای خود را به کفپوش های سرامیکی دادند. و امروزه دکوراسیون منازل به گونه ای تغییر کرده است که، کفپوش منزل به همراه فرش روی ان مورد توجه است و باید، هردو به صورت هماهنگ باهم انتخاب شده و هر دو در نتیجه ی زیبایی خانه تاثیر گذار است.

اما باید ذکر شود، استفاده از کفپوش سرامیک بدون هیچگونه فرشی بر روی ان اصلا جایز نیست. و علاوه بر علم از نظر زیبایی نیز تاثیر گذار نیست.

امروزه استفاده ازسرامیک در منازل و مکان های دیگر به دلیل شیک و زیبابودنش بسیار زیاد شده است. بدون اینکه افراد احتمال دهند که شاید سرامیک ضررهایی را هم داشته باشد.

 همچنین باید گفت، طب سنتی هم با کفپوش های سرامیکی که جدیدا به جای فرش های نرم و گرم در منازل استفاده می شوند، رابطه ی خوبی ندارد.

 

ضررهای سنگ و سرامیک در منازل

از نظر طب سنتی پارکت های چوبی نسبت به سرامیک و سنگ، سرمای کمتری را به فضای خانه انتقال می دهد. اما سرامیک و سنگ طبیعت شان سرد بوده و با حرکت بر روی ان سرما به عمق وجود انسان انتقال می یابد.

اما ناگفته نماند، اگر دوست دارید در منزل از کف پوش های سرامیکی استفاده کنید، بهتر است در کنار قالیچه ها یا فرش ها اعم از ماشینی و دستباف، به کار ببرید.

زیرا سرامیک برای، زندگی و سلامت مفاصل و استخوان های بدن مناسب نیست.و گرما و سرمای بدن از طریق کف پاها تنظیم می شود، و شما در زمستان با راه رفتن و نشست و برخاست برروی سرامیک، باعث ضربه زدن به بدن تان میشوید.

و از جهتی دیگر، اگر در منزل شما سالمند یا کودکی زندگی می کند، بهتر است که برای مهیا کردن شرایط بهتر برای انها و تضمین سلامت شان، از فرش برای پوشاندن کف منزل تان استفاده نمایید. زیرا ممکن است که باعث سر خوردن انها روی زمین و شکستگی اعضای انها شود.و یا اینکه باعث درد مفاصل و ناراحتی انها گردید.

 

چرا سرامیک برای مفاصل و استخوان ها و رشد اندام ها مضرر است؟

به این دلیل که، متخصصین براین باور هستند که، اگر ورود سرما از کف پاهایتان ،بیشتر از کف دست هایتان باشد، می تواند برایتان مضرباشد، واثرات بسیار بدی را روی تمام اعضای بدنتان بگذارد.

برای جلوگیری از این ضررها می توانیم توصیه هایی به شما کنیم، که در هنگام زمستان وقتی هوا سردتر است، برای راه رفتن از پاپوش هایی چون جوراب نخی، پشمی، پنبه ای و همچنین دمپایی استفاده کنید، تا از تماس مستقیم پاهایتان با سرمای کف جلوگیری نماید.

 

فرش ماشینی چه ضررهایی دارد؟ و آیا فرش ماشینی بهتر از سرامیک است؟

فرش ماشینی اگر در جنس مناسب و مطمئن انتخاب نشود، ممکن است برای شما دردسرهایی ایجاد کند که به اختصار ذکر می شود.

فرش های دستبافت کاملا طبیعی بوده و فرش های ماشینی برخلاف فرش های دستباف از الیاف و رنگ های مصنوعی ، مواد شیمیایی تهیه و تشکیل شده اند.

شیمیایی بودن این فرش ها باعث می شود در طولانی مدت حساسیت های پوستی، سرفه ، خارش پوست و بدن وهمچنین سوزش چشم به وجود بیاورند و همچنین از نظر طب سنتی مزاج فرش های ماشینی سرد بوده و به جود اورنده ی بیماری هایی چون درد مفصل ، استخوان و همچنین آرتروز پا می شود.

و همچنین می تواند این فرش ها روی راه تنفسی افرادی که آلرژی دارند تاثیر بگذارد که موجب تنگی نفس در شما می شود. و فرش های ماشینی که با الیاف نامناسب بافته شده است، گرد و خاک موجود در فضا را به خود جذب کرده و به راحتی با هر حرکتی ان را در فضا پخش میکند و باعث بیماری افراد میگردد.