فرش سجاده ای برمال و فرش سجاده ای تشریفاتی چیست؟

06 مهر 1398

سجاده فرش برمال، سجاده فرشی سنتی کُردها است که در یک یا دو قطعه و به رنگ‌های سفید و سیاه یا سفید و قهوه‌ای تولید و بافته می‌شود که می‌توانید این نوع از سجاده فرش‌های سنتی را از بازار تهیه کنید. فرش‌های سجاده‌ای تشریفاتی، نقش و نگار پیچیده‌ای ندارند و ساده بافته می‌شوند. طرح این نوع از سجاده فرش‌ها، بهره گرفته از طرح‌های سنتی می‌باشد که در قالب سجاده فرش بافته می‌شود.

فرش سجاده ای برمال و فرش سجاده ای تشریفاتی چیست؟

فرش سجاده ای یعنی چه ؟ فرش تشریفات یعنی چه ؟ که در ادامه به تعریف و معرفی آن می پردازیم.....

فرش سجاده‌ای از دو کلمه تشکیل شده است و همانطور که از نامش پیداست، این نام به فرشی که دارای طرح سجاده است اطلاق می‌شود. به فرش سجاده‌ای، فرش مسجد و سجاده فرش نیز گفته می‌شود. در گذشته باور مردم بر این بود اگر نماز خود را روی سجاده فرش به جای بیاوری، آن سجاده فرش در آفتاب آخر الزمان سایه بان نمازگزار خواهد بود و او را از گرمای آفتاب سوزناک حفظ خواهد کرد. در راستای این باور مردم سجاه فرشهای خود را با خود به مسجد می‌آوردند که در درازمدت باعث خستگی آنها شد. بر این اساس این علت طراحان فرش را بر این داشت تا به فکر طراحی فرش جدید با طرح سجاده بیافتند تا صف و جای هر نمازگزار هنگام جماعت مشخص باشد و فاصله صفوف و افراد از هم در حد معقول حفظ گردد.

از طرفی فرش های بزرگ مساجد به دلیل وزن سنگین خود دیر به دیر شسته می‌شدند که این نه برای مسجد و نه برای نمازگزاران درست نبود. به همین خاطر فرش‌های زیبا با رنگبندی‌های متفاوت بافته شد که براساس شکل و پلان مسجد و متراژ آن به صورت سفارشی بافته و با توجه به زاویه‌ی مسجد نصب می‌گردد.

این محصول با همان ویژگی‌های فرش‌های معمولی طرحی از سجاده در خود جای داده بود که همین عامل سبب شد این کالا به نام سجاده فرش، جای خود را در بین  مساجد، حسینیه‌ها و مصلی‌ها و.... باز کند.

مطلب مرتبط:   سجاده فرش برمال چیست ؟

فرش سجاده ای برمال‌:

همانطور که در بالا توضیح داده شد، سجاده فرش برمال، سجاده فرش سنتی کُردها می‌باشد که در یک یا دوقطعه قابل بافتن است اغلب به رنگ های سفید و سیاه یا سفید و قهوه ای تولید شده و در بازار یافت می شود. طرح های به کاررفته شده در فرش سجاده‌ای برمال به دو دسته ی اصلی و فرعی تقسیم می‌شود توجه و پرداختن به یک سنت و نماد قومی قبیله‌ای در فرش سجاده‌ای که در زندگی روزمره کُرد‌ها کاربرد دارد می‌تواند برای تولید یک برنامه مذهبی مورد پسند باشد.

هربافته سنتی، دنیایی راز و رمز و معانی و نمادها را در خود دارد که ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم دارد، که حاصل تلاش دوران زیادی از زندگی یک یا چند نفر بافنده فرش سجاده‌ای و یا طراح است.

فرش های سجاده ای تشریفاتی:

نقش و نگار پیچیده ای ندارند و ساده تعبیه شده اند، که  در قالب فرش های سجاده ای و بهره گرفته از طرح های سنتی می باشد.

طراحی فرش های سجاده ای تشریفاتی به این صورت می باشد که :

حاشیه آن 15 سانتی متر می باشد که این حاشیه محل قرار گرفتن مهر برای نمازگزاران می باشد و عرض آن 125 سانتی متر می باشد و طول آن متناسب با سایز صفوف مساجد و حسینیه ها می باشد که به صورت رولی تعبیه می شود.

علت اینکه این مدل فرش های سجاده ای به فرش سجاده ای تشریفاتی لقب گرفته است؟

به دلیل شباهت این فرش ها به فرش های کناره ای مورد استفاده در هتل‌ها می باشد اما تفاوت فرش سجاده ای تشریفاتی و فرش های کناره‌ای مورد استفاده در هتل ها در اندازه آنها می باشد.

و اما از فرش های سجاده ای تشریفاتی به دو منظور می توان استفاده کرد:

  1. استفاده در مکان های آئینی : به منظور برگزاری نماز
  2. استفاده در همایش ها و کنفرانس هایی که نیز در این مکان برگزار می‌گردد.

فرش های سجاده ای تشریفاتی بیشتر هموطنان عزیز اهل تسنن استفاده می کنند و دلیل استفاده آن :

این است که طبق روایات متواتر در کتاب اربعه اهل تسنن ،کراهت خواندن نماز روی فرش سجاده، سجاده یا جانمازی است که دارای نقش و نگار است.