مراحل تولید فرش ماشینی

23 مرداد 1398

از به هم بافته شدن سه نخ تار، پود و نخ خاب فرش ماشینی تولید می‌شود‎.‎‏ هر فرش ماشینی برای اینکه تولید شود سه مرحله ‏ریسندگی، بافندگی و تکمیل فرش را پشت سر می‌گذارد. در اولین مرحله تولید فرش ماشینی، الیاف خام با توجه به رنگ‌های ‏مورد نیاز، رنگ می‌کنند و سپس این الیاف رنگ شده را به واحد ریسندگی تحویل می‌دهند. در مرحله ریسندگی الیاف به نخ‌های ‏هیت ست شده تبدیل می‌شوند که از جمله ویژگی‌های نخ هیت ست شده می‌توان به کاهش پرزدهی فرش (در نتیجه عدم بروز ‏آلرژی یا حساسیت های گوناگون)، پفکی شدن نخ و بالک بیشتر (در نتیجه کاهش میزان نخ مصرفی و پوشش بهتر فرش)، ‏زیردست نرم‌تر و ... اشاره کرد. پس از مرحله ریسندگی، نخ‌های هیت ست شده برای بافت به وسیله دستگاه‌های بافندگی به واحد ‏بافندگی تحویل داده می‌شوند. در مرحله آخر پس از از آهار زنی و شیرینگ و بسته بندی در واحد تکمیل فرش، جهت فروش به ‏بازارهای مقصد ارسال می‌شود.‏

مراحل تولید فرش ماشینی

 

مراحل تولید فرش ماشینی

از به هم بافته شدن سه نخ تار، پود و نخ خاب فرش ماشینی تولید می‌شود. هر فرش ماشینی برای اینکه تولید شود سه مرحله ریسندگی، بافندگی و تکمیل فرش را پشت سر می‌گذارد. در اولین مرحله تولید فرش ماشینی، الیاف خام با توجه به رنگ‌های مورد نیاز، رنگ می‌کنند و سپس این الیاف رنگ شده را به واحد ریسندگی تحویل می‌دهند. در مرحله ریسندگی الیاف به نخ‌های هیت ست شده تبدیل می‌شوند که از جمله ویژگی‌های نخ هیت ست شده می‌توان به کاهش پرزدهی فرش (در نتیجه عدم بروز آلرژی یا حساسیت های گوناگون)، پفکی شدن نخ و بالک بیشتر (در نتیجه کاهش میزان نخ مصرفی و پوشش بهتر فرش)، زیردست نرم‌تر و ... اشاره کرد. پس از مرحله ریسندگی، نخ‌های هیت ست شده برای بافت به وسیله دستگاه‌های بافندگی به واحد بافندگی تحویل داده می‌شوند. در مرحله آخر پس از از آهار زنی و شیرینگ و بسته بندی در واحد تکمیل فرش، جهت فروش به بازارهای مقصد ارسال می‌شود.

مرحله اول: ریسندگی

در مرحله ریسندگی نخ لازم برای بافت فرش تهیه می‌شود. همانطور که ذکر شد فرش ماشینی از سه دسته نخ تولید می‌شود. نخ ​تار که حدود 6 درصد مواد اولیه یک فرش را تشکیل می‌دهد، از جنس پنبه یا پلی استر است. نخ پود از جنس جوت است و حدود 12 درصد از فرش را تشکیل می‌دهد. نخ خاب که بیشترین حجم فرش را تشکیل می‌دهد (82 درصد) از جنس آکریلیک یا پلی استر است. الیاف خامی که به کارخانه آورده می‌شود معمولا رشته رشته هستند، این رشته‌ها را درون ظروفی که مانند قیف هستند می‌ریزند سپس به آن‌ها روغن زده می‌شود و ماشین‌های حلاجی این رشته‌ها را به صورت طناب‌های بلند می‌ریسند که به این طناب‌های بلند و سست فیتیله می‌گویند. پس از آن فیتیله‌ها فشرده و سپس کشیده می‌شوند که به نخ تبدیل شده و دور قرقره‌ها می‌پیچند. نخ‌ها بوسیله بخار حجیم می‌شوند و تا دمای 140 درجه سانتی‌گراد حرارت می‌دهند تا نخ شکل پیچیده خود را حفظ کند. پس از سرد کرد کردن، نخ ها به دور لوله‌هایی پیچیده شده و آماده بافت می‌شوند.

 

مرحله دوم: بافندگی

فرش ماشینی توسط ماشین آلات مختلفی مانند دستگاه‌های تکسیما، واندویل CRX ، ASR ، VTR  و HCP بافته می‌شود. هنگام بافت فرش ماشینی از دو دهنه کار استفاده می‌شود که به آن فرش خاب زیر و فرش خاب رو می‌گویند، دو فرشی که تولید می‌شوند دارای خاب مشترک هستند که توسط تیغه برش که همزمان با بافت در حال حرکت است برش داده شده و از یکدیگر جدا می‌شوند. 

مرحله سوم: تکمیل فرش

بعد از اینکه فرش‌‌ها بافته شدند به قسمت تکمیل فرش ماشینی برای انجام عملیات زیر انتقال داده می‌شوند:

  1. تیغه : در این مرحله پرز‌های اضافی پشت فرش ماشینی برداشته می‌شود.
  2. آهار زنی پشت فرش: پشت فرش‌های ماشینی را آهار (تلفیق نشاسته با چسب های گیاهی گوناگون و صمغها و یا رزین های صنعتی متنوع) می‌زنند تا هم استحکام فرش ماشینی بالا برود و هم از پراکندگی پرزهای سطح فرش جلوگیری شود.
  3. شیرینگ (پرداخت سطح فرش): مقداری حرارت به سطح فرش می‌دهند تا خاب فرش بلندتر شود سپس سطح خاب فرش به هنگام عبور در دستگاه شیرینگ توسط تیغه مارپیچ و تیغه تخت هموار می‌شود.
  4. برش طولی و عرضی فرش
  5. لبه دوزی، زیگزاگ و ریشه زنی: پس از اتمام کار بافت فرش توسط رفوکاران حرفه ای جهت جلوگیری از ریزش بافت فرش و زیباتر نمایان شدن قالی این مراحل انجام می‌شود.
  6. کنترل کیفیت
  7. رول و بسته بندی